• Inloggen
  • nl-NLen-USde-DEzh-CN

Persbericht Digitale duurzaamheid in de sierteelt

Samen stappen zetten naar een duurzamere sierteeltsector – Terugblik Floricode Event 2023

We zijn onderweg naar een duurzame toekomst van de sierteeltsector, want het is een must dat ook onze sector (digitaal) zal verduurzamen. Afgelopen week bracht het Floricode Event 2023 visionairen uit de sector samen om de wereld van digitale duurzaamheid te verkennen. Met interessante sprekers die ingingen op actuele thema’s als Artificial Intelligence, veilige data-uitwisseling en ecologische footprints, opende dit evenement de deuren naar een digitale wereld vol duurzame mogelijkheden waarin technologie en samenwerking de sleutel vormen tot een groenere toekomst. We nemen je graag mee in de inzichten en hoogtepunten van deze inspirerende middag.

Oog op de toekomst

Het evenement werd geopend door de nieuwe Floricode directeur Henk Poldervaart, die zich al snel thuis voelt in de sector. Ondanks dat Henk niet afkomstig is uit de sector, heeft hij een vernieuwde blik en kijkt hij uit naar de toekomst van Floricode. “Het is mooi dat we met elkaar data delen en in deze ontwikkelingen met elkaar afspraken blijven maken”, stelde Henk. Hij waardeert de samenwerking in de sector en ziet de toekomst van Floricode als belangrijke schakel en centrale organisatie voor stamdata in de sierteelt.

Het belang van data

Om dieper op het thema van data-uitwisseling in te gaan, opende de sprekers Lan van Wassenaer, Bart Boevé en Harrij Schmeitz, elk met hun eigen expertise en achtergrond, het gesprek.

Lan stelde dat data in een kluis geen waarde heeft, en we het met elkaar moeten delen om het waardevol te maken en er belangrijke inzichten uit kunnen opdoen. Ze legde met haar wetenschappelijke achtergrond uit, hoe we data kunnen inzetten om de wereld te begrijpen. Er is hedendaags gebrek aan een structuur om data uit te kunnen wisselen en juist op te slaan. Universiteit van Wageningen werkt aan een machtigingsregister om de data uitwisseling gemakkelijker te maken, en veel rompslomp te voorkomen. Bart legde het publiek een dilemma voor: kiezen we voor een sierteeltsector die waarde hecht aan rendement en verduurzaming hierbij negeert, of kiezen we voor een sector die belang heeft bij duurzaamheid en hier de focus op legt? De meerderheid van het publiek koos voor optie twee, en dit is dan ook precies de ambitie van het project ‘MVP uitwisseling duurzaamheidsdata verpakkingsmateriaal in de sierteelt’.

Harrij Schmeitz deelde vanuit FreshUpstream/Fruit Tech Campus de laatste ontwikkelingen van techniek in de fruitteelt. Ook benadrukte hij de waarde van data: “onze producten zijn waardeloos zonder data”. Het is hierbij belangrijk dat we deze data op het de juiste manier blijven aanbieden. Dit begint volgens Harrij bij de input-industrie die deze data overzichtelijk moet gaan delen. Harrij eindigde zijn presentatie met de boodschap dat de sectoren meer gemeen hebben dan we vaak denken, en dat we veel dingen samen kunnen en moeten doen.

Aandacht voor duurzaamheid

Harmen van Dam dook de cijfers in: Toen hij het publiek vroeg hoeveel mensen nu de footprint van hun bedrijf/product weten, kwam naar voren dat meer dan de helft van de zaal dit nog niet weet. Hortivation maakt dit makkelijk, met hun applicatie kan men de precieze footprint van dekas berekenen. Een complex systeem met veel data, maar met waardevolle uitkomsten voor de verduurzaming van de sector.

Artificial Intelligence in de sierteelt

Ook Artifical Intelligence is een term die in de sierteeltsector steeds vaker te horen is. Ron Wehrens en Laurina Lokerman belichtten de verschillende kanten van deze nieuwe technologie. Ron nam ons mee in de oorsprong van AI en de verschillende modellen waarmee men aan de slag kan gaan. Hij gaf aan hoe dit ook in de sierteeltsector kan helpen aan de hand van een aantal projecten, waaronder het MODOMA-project (in samenwerking met Floricode). Door middel van AI is een systeem opgesteld dat kenmerken van bloemen automatisch kan extraheren, en deze daarna in verschillende toepassingen te gebruiken (zoals kwekersonderzoek of het zoeken van vergelijkbare cultivar).

Laurina benaderde Artificial Intelligence juist vanuit haar oogpunt als jurist en ging in op de risico’s die aan deze nieuwe technologie hangen. Zij baart zich zorgen over hoe groot het fenomeen AI tegenwoordig is, en hoe makkelijk er over wordt gedacht. “We mogen en moeten hier eigenlijk als maatschappij echt kritischer op zijn”, stelt Laurina.

Terug in de tijd, en daarna op naar een bloeiende toekomst

Uiteraard stond deze middag ook in het teken van het afscheid van Henk Zwinkels, die na bijna 40 in de sierteeltsector te hebben gewerkt, en hiervan 10 jaar betrokken is geweest bij Floricode, afscheid nam van de sector. Henk nam ons mee in de geschiedenis van Floricode en hoe hij de overstap van papier naar online data meemaakte. Hij heeft al die jaren veel energie gestoken in de ontwikkeling van Floricode, maar er ook veel energie aan overgehouden vertelde Henk.

Wij blikken terug op een geslaagde middag met veel nieuwe inzichten. Laten we met elkaar blijven samenwerken om de prachtige sierteeltsector te laten bloeien!

Het naslagwerk van dit event vind je hier.

Vorige bericht "Digitale duurzaamheid in de sierteeltketen". Hoe? Kom naar ons event op 27 september.
Volgende bericht Leon Sauren versterkt team Floricode